lördag 12 januari 2013

Våra älskade torpväxter.....

Liljor och akvileja,kom hjärtansfröjd... många torpväxter finns det som vi tycker om. Vad är en tropväxt egentligen? finns det äkta och falska torpväxter?  Det finns nog inget svar.

Idag köpte jag en ny trädgårdsbok " Våra älskade Torpväxter och hur vi odlat dem" av Inga Wallenqvist. Inget planerat val utan en bok jag hittade när jag botaniserad i bokhandelns hyllor. När jag kom hem och började läsa visade det sig att mycket handlade om Östergötland. Författaren är bla författaren bakom "Östgöta mat" och Trädgårdar i Östergötland" Vid flera tillfällen hänvisas det till min studiekamrat Cecilia Kilbrides torp inventering. 

Jag gillar boken, en kort allmän bit om torpträdgårdarnas historia. Sedan  direkt in på växtbeskrivningen, kopplade till blatser där växterna vuxit.  Bilder från både nu och då.

Jag har själv ett år gjort en torpinventering, besökte under ett år ödetorp i Ramstorp och i Ingelstad. Vissa växter var gemensamma för båda byarna, viss fanns bara i den ena byn.  Vore intressant att nu efter 15 år göra om inventeringen och se vad som hänt.
Bilden har varken med boken eller min inventering att göra, men visst är stugan fin.

Ett torp där naturen tagit över.  Ett av alla torp som har det passande namnet Skogstorp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar