tisdag 4 mars 2014

Under trädet.

Att sjunka ner i en gisten trädgårdsstol i skuggan under ett stort träd är något speciellt. Att få koppla av, komma undan den värsta värmen, känna skyddet av trädets starka grenar. Stolen behöver förstås inte vara gisten, men känslan tror jag inte är den samma om det är en plasts stol.

Jag åter kommer ofta till kastanjerna hemma hos mina föräldrar, träden som gett skugga åt fem generationer. första generationen fick nog inte så mycket skugga, för generation som nu är yngst är nog också skuggan begränsad eftersom träden med ålderns rätt börjar bli lite glesa, ungefär som håret på mitt huvud.
Hittade en så fin bild där min farfar med syskon o föräldrar sitter under den ena kastanjen. Troligen  inte för att få skugga utan för att det ska bli en fin bild. Farfars pappa Johan som är med på bilden är mannen som tog med kastanjerna från kyrkskolan när han var liten. Undrar hur länge träden kommer stå pall innan dom faller för tiden. Det är nu högtid att plantera nya kastanjer till nya generationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar